Avvikande

"... Jag är inte avvikande bara BS" Så skrev Zebran till mej för ett tag sen. Frasen låg kvar i huvudet. Som riktigt liten, då man kom till skolan var det viktigt JÄTTEVIKTIGT att inte vara avvikande. Man hörde hur vuxna använde ordet "avvikande". Bara ordet var ju skumt ... det betyder ju egentligen bara någon som inte är eller gör precis som alla andra. Men skulle vi säga att tex Nelson Mandela eller kronprinsessan Victoria är avvikande? De är ju och gör definitvt saker som inte var och en av oss gör. Nej inte skulle vi det. Ordet avvikande har reserverats för att användas för dom avvikande som man inte tycker om. Redan som skolgrabb förstod man lite dunkelt detdär, och man kämpade på för att vara "som alla andra".

Så kommer plötsligt dagen då man kanaske som 17-18-åring, ungefär som julgrisen i november, ser var man är på väg. Radhus, 1,3 barn, Volvo eller Saab, svenssonrock och parmiddagar NEEEEEJ jag vill INTE ALLS vara som ANDRA ... jag är SÅÅÅÅÅ annorlunda. Snabbt som ögat dirigeras trupperna om, kläder böcker musik ... allt ska vara annorlunda ... men lagom annorlunda... ett sorts finare annorlunda  ... inte avvikande ... ut åker blå jeans, collegetröjor, samlade hits och Jan Guillou ... in kommer svart jeans, skjortor med små märken på franska romaner och världsmusik och jazz.

Åren går och man inser med ett snett leende att man nog är ganska vanlig ändå ... det vimlar av folk i Europa och världen som jag även om inte alla bor på min gata. I nio fall av tio så ser man på ordentilgt annorlunda människor med sympati, värme och uppmuntran "att dom bara vågar!". Minns en transa på 1.90 som vinglade omkring ganska sexigt på sina höga klackar och i ett mörkt hörn böjde sig ner över mina ynka 170cm och gav mig en tungkyss ... oj vad jag var stolt!

Men egentligen, inte ens som hbt kan man hävda att man är särskilt annorlunda eller märklig. De flesta hbt som jag träffat har varit trevliga roliga varma ... javisst ... men riktigt ordentligt groteskt vulgärt utfreakat avvikande?? ... näää. Dom bor i hyresrätter, bostadsrätter eller villor. Dom betalar sin TV-licens och har en inte längre alltför modern mobiltelefon. Dom paddlar kanot, läser böcker går på bio, steker falukorv åt barnen som ... ja som vem som helst. Jag måste fråga Zebran var han hittat domdär avvikande någonstans. Man kanske missar något.


Andra bloggar om:
, , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback